Nowe logobannery_NPKAudycje Radia ŁódźKonkursyLokale dla kreatywnychcoworkingŁódź Kreuje InnowacjeTelewizja TOYATVP3

Aktualności

V ŚNIADANIE AWANGARDOWE
12 maja 2017

V ŚNIADANIE AWANGARDOWE

Awangarda i Teatr czyli związki przyczynowo-skutkowe.

 

13 maja, godz. 10:00

Wstęp wolny! Ilość miejsc ograniczona!

Rezerwacje stolików: 666-899-323

Goście: Anna Augustynowicz, Kinga Preis, Adam Orzechowski

 

Co to znaczy awangarda w teatrze?

Czy jeszcze jest awangarda w teatrze?

Gdzie są początki awangardy.... i czy może być jej koniec?

 

Na te i mnóstwo innych pytań odpowiadać będą kolejni goście 5. śniadania awangardowego.

 

Prowadzenie: Anna Groblińska - Radio Łódź oraz Dariusz Pawłowski Dziennik Łódzki

 

ANNA AUGUSTYNOWICZ

Reżyserka teatralna. Absolwentka teatrologii Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz reżyserii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie. Debiutowała w 1989 roku inscenizacją sztuki Marka Koterskiego „Życie wewnętrzne” w Teatrze im. W. Bogusławskiego w Kaliszu.

Od 1992 dyrektor artystyczny Teatru Współczesnego w Szczecinie. Reżyserowała m.in. w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku, Teatrze Powszechnym w Warszawie, TR Warszawa, Wrocławskim Teatrze Współczesnym, Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi. Zrealizowała cztery spektakle dla Teatru Telewizji.

Reżyserka jest laureatką Paszportu Polityki (1998) za „przedstawienia odważne, mądre, dotykające bolesnych miejsc naszej epoki oraz za kształt artystyczny szczecińskiego Teatru Współczesnego”. W 2014 otrzymała nagrodę im. Zygmunta Hübnera „Człowiek Teatru” – prestiżowe wyróżnienie dla wybitnych twórców teatralnych, którzy tworzą teatr artystyczny w duchu myśli obywatelskiej, przyczyniając się do jego rozwoju.

 

KINGA PREIS

Aktorka. Urodzona w 1971 roku. Ukończyła wrocławską Filię Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie.

 

Na scenie zadebiutowała jeszcze jako studentka w tytułowej roli spektaklu „Kasia z Heilbronnu” Heinricha Kleista, w reżyserii Jerzego Jarockiego, za którą otrzymała Nagrodę Młodych z okazji Międzynarodowego Dnia Teatru. Laureatka Nagrody Głównej 14. edycji Festiwalu Szkół Teatralnych w Łodzi za rolę Mamy w spektaklu „Królik Królik” C. Serreau w reżyserii Eugeniusza Korina. Wieloletnia aktorka Teatru Polskiego we Wrocławiu, gdzie współpracowała m.in. z Jerzym Jarockim, Andrzejem Wajdą, Grzegorzem Jarzyną, Agnieszką Glińską, Pawłem Miśkiewiczem, Wojciechem Kościelniakiem, Janem Klatą. Na ekranie pierwszy raz pojawiła się w „Niepisanych prawach” Krzysztofa Zanussiego. Zagrała w kilkudziesięciu filmach fabularnych, m.in. w „Komorniku” Feliksa Falka, „Czterech nocach z Anną” Jerzego Skolimowskiego, filmach Wojciecha Smarzowskiego: „Domu złym”, „Róży”, „Pod mocnym aniołem”, „Ciszy” Michała Rosy, „W ciemności” Agnieszki Holland, czy „Córkach dancingu” Agnieszki Smoczyńskiej.

 

Laureatka wielu nagród i wyróżnień: m.in. Nagrody im. Zbyszka Cybulskiego, której ideą jest wyłonienie młodych aktorów wyróżniających się wybitną indywidualnością, nagród Przeglądu Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu, Orłów – Nagród Polskiej Akademii Filmowej i nagród Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni.

 

ADAM ORZECHOWSKI

Reżyser teatralny. Urodzony w 1957 roku. Absolwent Wydziału Reżyserii PWST w Krakowie. W latach 2000-2005 dyrektor Teatru Polskiego w Bydgoszczy. Od 2006 roku dyrektor Teatru Wybrzeże. Powołał do życia Festiwal Prapremier i przegląd Wybrzeże Sztuki.

 

Jako dyrektor naczelny i artystyczny stoi za jednym z największych sukcesów gdańskiej sceny od lat. Reżyserował teksty klasyczne i współczesne w teatrach całej Polski, m.in. „Szaleństwo we Dwoje” Eugene Ionesco w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi, AKTORA Bogusława Schaeffera w Teatrze Współczesnym im. Edmunda Wiercińskiego we Wrocławiu, „Przerżnąć sprawę” Davida Mameta w Teatrze Współczesnym w Szczecinie, „Nieporozumienie” Alberta Camusa w Teatrze Polskim w Warszawie, „Czarownice z Salem” Arthura Millera w Teatrze im. Juliusza Osterwy w Gorzowie Wielkopolskim, „Boga” Woody’ego Allena w Teatrze Śląskim im. Stanisława Wyspiańskiego w Katowicach, „Ożenek” Nikołaja Gogola w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Opolu, „Dzień dobry i do widzenia” Athola Fugarda w Teatrze Polskim w Poznaniu, „Dziady” Adama Mickiewicza w Lubuskim Teatrze im. Leona Kruczkowskiego w Zielonej Górze, „Poskromienie złośnicy” Williama Shakespeare’a w Bałtyckim Teatrze Dramatycznym im. Juliusza Słowackiego w Koszalinie, „I. znaczy inna” Andreasa Sautera i Bernharda Studlara oraz „Skórzaną maskę” Helmuta Kraussera w Teatrze Polskim im. Hieronima Konieczki w Bydgoszczy.

 

Jako etatowy reżyser (w latach 1993-1996) Teatru Wybrzeże w Gdańsku wyreżyserował tam m.in. „Moralność Pani Dulskiej” Gabrieli Zapolskiej i „Wesołe kumoszki z Windsoru” Williama Shakespeare’a. W ostatnim 10-leciu na gdańskiej scenie zrealizował m.in. „Intymne lęki” Alana Ayckbourna, „Farsę z Walworth” Endy Walsha, „Wiele hałasu o nic” Williama Shakespeare’a, „Ożenek” Nikołaja Gogola, „Tajemnicą Irmę Vep” Charlesa Ludlama, „Per procura” Neila Simona, „Fazę Delta” Radosława Paczochy, „Babę Chanel” Nikołaja Kolady, spektakl „(G)dzie-ci faceci”, wielokrotnie nagradzanego „Broniewskiego” Radosław Paczochy (m.in. Nagroda dla najlepszego spektaklu na 21. Międzynarodowym Festiwalu Sztuk Przyjemnych i Nieprzyjemnych w Łodzi oraz drugie miejsce w plebiscycie na najlepszy spektakl Telewizyjnego Festiwalu Teatrów Polski), „Murzyna warszawskiego” Antoniego Słonimskiego oraz „Pełnię szczęścia” Charlesa den Texa i Petera de Baana.

Śniadania Awangardowe to wpisująca się w obchody Stulecia Awangardy cykliczna inicjatywa Wydziału Kultury UMŁ, która raz w miesiącu gromadzi przedstawicieli wybranych dziedzin świata sztuki i kultury, nie tylko łódzkiej, i ma formę luźnej dyskusji-rozmowy zaproszonych gości. Punktem wyjścia jest tradycja i dziedzictwo awangardy, ale rozmawiamy o sztuce w ogóle, granicach wolności artystycznej wypowiedzi, relacji tradycja-zmiana, sztuka-społeczeństwo.

W styczniu odbyło się I Śniadanie Awangardowe poświęcone gł. Katarzynie Kobro oraz Władysławowi Strzemińskiemu. z udziałem m.in. prof. Stanisława Fijałkowskiego, prof. Józefa Robakowskiego i Iwony Siekierzyńskiej. Tematem wyjściowym II Śniadania Awangardowego była muzyka: o tradycji awangardy w tej sztuce, ale też nowych drogach rozwoju rozmawiali Michał Urbaniak, Piotr Trzaskalski, Marcin Stańczyk, Marek Kądziela oraz twórca nurtu unizmu w muzyce inspirowanego teoriami Władysława Strzemińskiego, prof. Zygmunt Krauze. Podczas III Śniadania

O skomplikowanych związkach fantastyki z awangardą rozmawiali: Joanna Karpowicz, Wojciech Siudmak, .Andrzej Sapkowski, Tomasz Bagiński oraz Maciej Parowski. IV Śniadanie poświęcone było Kobietom. W spotkaniu wzięły udział: Anda Rottenberg, Ewa Partum, Ifi Ude, Chi Chi Ude.

 

Spotkania, transmitowane na żywo przez Radio Łódź, prowadzi zawsze para dziennikarzy, a odbywają się w klubie Lokal, który funduje gościom tytułowe śniadanie i naprawdę dobrze karmi (czapka w przewodniku Gault & Millau 2016 i 2015). W kolejnych odsłonach śniadań planujemy spotkania poświęcone m.in. kobietom w awangardzie, modzie awangardowej, sztuce projektowania, architekturze, filmowi, literaturze, współczesnym nurtom malarstwa etc.

 

 

Organizatorzy wydarzenia : Wydział Kultury UMŁ

Partnerzy: Klub Lokal, Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, ASP im. Władysława Strzemińskiego w Łodzi